Montessori metódaje pojem, s ktorým sa často stretávate pri našich výrobkoch, alebo pri plánovaní výchovy a vzdelávania vašich potomkov. Počuli ste už o Montessori škôlkach a školách, ale neviete o čo sa vlastne jedná? Dovoľte nám to teda objasniť.

Maria Montessori in 1913.

 

Maria Montessori in 1913. (zdroj.https://sk.wikipedia.org)

Kto je Maria Montessori?
Táto výnimočná dáma sa narodila v roku 1870 a vyrastala v Ríme, s prístupom k jeho mnohým knižniciam, múzeám a kvalitným školám. Od skorého veku bola usilovnou študentkou a dokonalé prostredie pre mladú, zvedavú myseľ využila naplno. Ako jedna z prvých žien v Taliansku úspešne vyštudovala lekársku fakultu.

Na začiatku praxe sa venovala prevažne psychiatrii a zároveň sa začala zaujímať o vzdelávanie. Navštevovala pedagogické prednášky a študovala teóriu výučby. To ju priviedlo k pozorovaniu a spochybňovaniu prevládajúcich metód výučby detí s mentálnym, či vývinovým postihnutím.

  V roku 1900 bola vymenovaná za spoluriaditeľku školiaceho ústavu špeciálnych pedagógov. V tejto úlohe dostala príležitosť experimentovať a pozorovať, ktoré metódy fungujú najlepšie a mnohé z detí v programe dosiahli nečakane pozitívne výsledky. O 7 rokov otvorila prvé edukačné centrum, neskôr nazývané Casa di Bambini, v chudobnej časti Ríma.


Spočiatku neposlušné deti, začali rýchlo prejavovať záujem o hlavolamy, prácu s učebnými materiálmi a aktivity, ktoré im pomáhali samostatne fungovať. Poznatky z tohto centra viedli k navrhnutiu ideálneho prostredia a pomôcokpre tento systém. Montessori princípy čoskoro pritiahli pozornosť pedagógov z celého sveta a v roku 1910 sa na nich založené školy otvárali už po celej Európe a čoskoro aj USA.      


   

V čom spočívajú zásady vzdelávania Márie Montessori?
Základom Montessori výučby je dôraz na individualitu a prirodzenú zvedavosť študenta, v prostredí a s pomôckami, ktoré mu pomáhajú samostatne vykonávať činnosti a robiť nezávislé rozhodnutia. Prihliada tiež na obdobia v ktorých sú deti najlepšie pripravené na naučenie sa jednotlivej schopnosti. Cieľom je vzbudiť v nich celoživotný záujem o učenie sa nových poznatkov. Naše výrobky boli tiež inšpirované pozitívnymi výsledkami tejto metódy. Bezpečnou cestou deťom pomáhajú rozvíjať fantáziu, schopnosti, samostatnosť a mnohé ďalšie vlastnosti, dôležité pre zdravý vývin.

Talianska bankovka z roku 1990  (zdroj.https://sk.wikipedia.org)